Pelastuslaki muuttui 1.1.2024 palovaroitinten osalta. Palovaroittimet olivat aiemmin asukkaan vastuulla, mutta jatkossa ne tulevat olemaan rakennuksen omistajan vastuulla. Pelastuslain muutos siirtää vastuun taloyhtiöille vuoden 1.1.2026 mennessä.
Uusi pelastuslaki velvoittaa rakennuksen omistajan vastuulliseksi, siitä, että rakennuksessa on tarpeeksi palovaroittimia ja että ne ovat toimintakuntoisia. Siirtymäaikaa on vuoden 2025 loppuun asti ja vuoden 2026 alussa vastuu on rakennuksen omistajalla. Pelastuslaki tuo mukanaan taloyhtiön hallitukselle valvontavelvollisuuden.
Kenen vastuulla on valita oikeanlaiset palovaroittimet?
Laki ei määrää yhtä oikeaa ratkaisua, joten valinnan joutuu tekemään taloyhtiön hallitus yhdessä isännöitsijän kanssa. Valinta voidaan myös viedä esityksenä yhtiökokoukseen hankinnan ollessa merkittävä.
Hallituksen esitys saattaa kaatua, mikäli päätös tehdään yhtiökokouksessa. Esitykselle onkin hyvä olla perustelut, jotta yhtiön osakkaille viestitään selkeästi, miksi kyseistä ratkaisua esitetään.
Useita vaihtoehtoja, minkälaiset palovaroittimet taloyhtiöömme tulisi valita?
Taloyhtiöt joutuvat valitsemaan useista vaihtoehdoista, joita markkinoilla on tarjolla.
Ratkaisu 1: Perinteiset paristokäyttöiset palovaroittimet
Paristokäyttöisiä palovaroittimia on edullinen hankkia ja asentaa. Niistä voidaan kuitenkin poistaa paristo tai ne voidaan irroittaa katosta asukkaan toimesta. Pariston loppuminen tai laitteen vikaantuminen voi helposti jäädä huomaamatta. Osa vuokralaisista on tottunut muuttaessaan viemään palovaroittimen mukanaan. Paristokäyttöisen palovaroittimen paristo tulee vaihtaa joka vuosi. Tämä voidaan tehdä esimerkiksi huoltoyhtiön vuosittaisen tarkastuskäynnin yhteydessä.
Ratkaisu 2: Sähköverkkoon kytkettävät palovaroittimet
Sähköverkkoon kytkettävä palovaroitin on asennettava sähköalan ammattilaisen toimesta. Tämä on usein kustannukseltaan muita ratkaisuja kalliimpi vaihtoehto, sillä sähköasennukset vaativat erityistä ammattitaitoa ja asennus vaatii usein kaapelointityötä. Sähköverkkoon kytkettävät palovaroittimet ovat kiinteästi kohteessa, joten asukas ei voi niitä ottaa mukaansa muuttaessaan. Lain mukaan vuoden 2009 helmikuun jälkeen valmistuneissa asunnoissa palovaroittimet on oltava sähköverkkoon kytketyt. Sähköverkossa toimivat palovaroitimet ovat usein varustettu varavirtalähteellä, kuten paristolla tai akulla. Hälytin voi piipata varapariston tyhjenemistä, jolloin paristo joudutaan vaihtamaan.
Ratkaisu 3: Palovaroitin kiinteällä 5- tai 10-vuoden akulla
Palovaroitin kiinteällä akulla on hieman paristokäyttöistä verrokkiaan arvokkaampi hankkia, mutta se ei vaadi vuosittaista paristonvaihtoa. Sen käyttöikä ei välttämättä ole aina luvatun mukainen, joten se pitää testata ja tarkastaa säännöllisin väliajoin. Mikäli akku loppuu, kun asukas on poissa kotoa, voi laite olla toimimatta pitkänkin tarkastusvälin.
Ratkaisu 4: Akkukäyttöinen palovaroitin etävalvonnalla
Etävalvonnalla varustettu akkukäyttöinen palovaroitin sisältää teknologiaa, jota mahdollistaa viestinnän etävalvontaan. Laitteet ovatkin hinnaltaan perinteisten paristo- tai akkukäyttöisten ja sähköverkkoon kytkettävien palovaroitinten väliltä. Etävalvontatieto ohjataan taloyhtiön määritellyille vastuuhenkilöille mahdollistaen vikatiloihin ja poikkeamiin puuttumisen tehokkaasti. Etävalvottavan palovaroittimen asennus on vastaava kuin paristo- tai akkukäyttöisessä palovaroittimessa. Etävalvottava palovaroitin ei tarvitse vuosittaisia tarkistuskäyntejä, vaan laite ilmoittaa huoltoa vaativista poikkeamista. Etävalvonta poistaa tarpeettomat vierailut huoneistoihin, sillä valvontaa voidaan suorittaa etänä.
Mikä on taloyhtiön valvontavelvollisuus?
Rakennuksen omistajalla, taloyhtiössä edustavalla Taloyhtiön hallituksella on valvontavelvollisuus, jota ei voi ulkoistaa siitä huolimatta, kuka palovaroittimet asentaa ja kuka niitä huoltaa.
Valvontavelvollisuus tarkoittaa siis sitä, ettei se riitä, että hankitaan 10-vuoden akkukäyttöiset palovaroittimet. Palovaroitinten toimintakykyä pitää myös valvoa ja vikaantunmeisiin laitteisiin ja poikkeamiin reagoida mahdollisimman tehokkaasti. Järjestelmän toimintaa tulee siis valvoa. Seurantaa voidaan suorittaa perinteisesti esimerkiksi huoltokirjalla, tai sähköisellä huoltokirjalla.
Mitä tietoa huoltokirjasta saadaan?
Huoltokirjan tarkoitus on hyvä. Sinne kirjataan, kun tarkastuksen kohde on tarkastettu. Huoltokirjoissa ongelmana on kuitenkin se, että rasti ruudussa ei välttämättä tarkoita, että jokaisella palovarottimella on käyty ja niiden toimintakunto on tarkastettu. Huoltokirja ei myöskään ole reaaliaikainen, eli jos taloyhtiö päättää esimerkiksi vuosittaisista käynneistä asunnoissa, ongelmana saattaa olla se, että palovaroitin tai sen virtalähde vikaantuu tarkastuskäynnin jälkeen ja on esimerkiksi 11 kuukautta toimimattomana, kunnes seuraava tarkastuskierros koittaa.
Toimiiko asunnossa oleva palovaroitin?
Palovaroittimen äänihälytyksen ja pariston toiminnan testaus voidaan testata testinapista painamalla, tästä ei kuitenkaan ilmene palovaroittimen kyky havaita savua. Pöly, rasva ja hyönteiset voivat estää palovaroittimen toiminnan ilman, että asukas tai tarkastava huoltohenkilöstö sitä huomaa.
Miksi VALVO - palovaroitinten etävalvonta?
Etävalvontajärjestelmä (etävalvottavat palovaroittimet ja -palvelu) valvoo, että palovaroitin toimii asunnossasi, vuoden jokaisena päivänä.
Etävalvottavat palovaroittimemme valvovat mm. virtalähteen, hälytyslaitteiston ja savukammion toimintakykyä. Jos palovaroitin irroitetaan katosta tai muu poikkeavuus havaitaan, lähtee vikailmoitus taloyhtiön määrittämille vastuuhenkilöille.
Järjestelmämme antaa huoltovapautta taloyhtiölle, sillä tarpeettomat tarkistuskäynnit asunnoissa sisällä poistuvat. Asukkaan vastuulle jää testinapin painaminen, mutta testauksetkin voidaan todeta etänä, joten unohtunut testaus voidaan huomioida ja asukasta muistuttaa.
Miten taloyhtiön hallitus todentaa suorittaneensa valvontavelvollisuutensa?
Etävalvontajärjestelmämme tarjoaa taloyhtiöden hallitukselle työkalun valvontavelvollisuutensa suorittamiseen. Palovaroitinten toimitakuntoraportti on helppo ottaa esimerkiksi osaksi taloyhtiön hallituksen kokouksia ja kokouksen pöytäkirjan asialistaa.
Mitä tehdä, jos vahinko sattuu kohdalle?
Etävalvontajärjestelmästämme saadaan vahingon sattuessa raportoitua laitteen lokitiedot, joista voidaan todentaa laitteen toiminta vakuutusyhtiöille.
Ilmainen etävalvontapalvelun testaus
Pyydä meitä esittelemään järjestelmäkokonaisuuttamme, tai pyydä tarjous etävalvontalaitteista kiinteistöösi:
info.pamline@saint-gobain.com